Tunne Työ 2.0 liputtaa: Lahden lyseon Urheilijan brändi ja viestintä -kurssi
Yhdessä Tunne Työ 2.0 -hankelukiossa, Lahden lyseossa, on kehitetty Urheilijan brändi ja viestintä -kurssi. Kurssin on suunnitellut Lahden lyseon opettaja Elina Hölttä ja sille ovat voineet osallistua kaikki Lahden kaupungin lukioiden opiskelijat.
Kurssikuvauksessa kerrotaan, että kurssi johdattaa sisäisen yrittäjyyden käsitteen avulla urheilijan osaamisen tunnistamiseen, uran tukiportaiden rakentamiseen ja viestintätaitojen kehittämiseen. Kurssilla käsitellään esimerkiksi sponsorointia, managerointia, sosiaalista ja perinteistä mediaa, kumppanuuksia, verkostoitumista ja taloutta. Kurssilla voidaan tehdä vierailuja ja käsitellä teemoja yhdessä ulkopuolisten puhujien kanssa. Kurssin jälkeen urheilijalla on hallussaan työkalupakki oman uran rakentamisen tueksi. Urheilija on valmis kohtaamaan ja hoitamaan media- ja yhteistyösuhteita ansiokkaasti.
Puhujina kurssilla ovat olleet mm. Lahti Basketballin TJ Roope Suonio (kuvassa), joka puhui joukkueen brändin ja yhteistyökumppanuuksien rakentamisesta, sekä Suomen Hiihtoliiton viestintäpäällikkö Soili Hirvonen, jonka aiheena oli urheilijan viestinnän peruspilarit ja työkalut.
19.11. kurssilaiset pääsevät kuulemaan todella kovaa moniottelutähteä, kun Maria Huntington nousee Lahden lyseon lavalle ja kertoo kumppanuuksista ja sponsoroinnista oman brändin ja uran tukena.
Kurssi on hieno esimerkki siitä, millainen toimintakulttuuri joissakin lukioissa jo on ja mihin Tunne Työ 2.0 -hankkeella pyritään: lisäämään lukiokurssien työelämälähtöisyyttä ja kehittämään yritysyhteistyötä lukioiden kanssa.
Kuva: @lahdenlyseo instagram, kuvassa Roope Suonio
