Koulutusohjelman päätösjuhla

Syksyn 2018 Tunne työ -hankkeen koulutusohjelman viimeistä kertaa juhlistettiin 22.10. koulutusohjelman päätösjuhlassa, jossa kurkistettiin myös vuoteen 2019. Mukana juhlassa oli koulutusohjelmaan osallistuneita opettajia ja muita mukaan ilmoittautuneita. Harkitsetko kevään koulutusohjelmaan ilmoittautumista? Käy tästä kurkkaamassa päätösjuhlan tunnelmia.

 

Tämän syksyn koulutusohjelman viimeisen koulutuspäivän jälkeen Tunne työ –hankkeen projektipäällikkö Suvi Kytöharju toivotti vieraat tervetulleiksi koulutusohjelman päätösjuhlaan Kallion lukion Studioteatterille. Tervetulotoivotuksen jälkeen myös Kallion lukion rehtori Ari Mäkinen lausui muutaman sanan, jonka jälkeen Tulevaisuuskoulu ry:n asiantuntija Teija Peura astui lavalle.

 

Rakkaudesta tulevaisuuteen – tulevaisuuskasvatuksen mahdollisuuksia ja menetelmiä
 

"Nykyään maailmassa on 2 miljardia 0-15 vuotiasta. Tiedättekö, kuinka monta heitä on vuonna 2100?" Ensimmäinen ajatukseni on se, että lapsien määrä moninkertaistuu vuoteen 2100 mennessä, mutta Teija kertoo lasten määrän pysyvän oletettavasti samana. "Kuinka iso osa lapsista saa koulutusta? 20 %, 60 %, vai 80 % maailman lapsista?" Taas ajattelen, että luvun on oltava pieni, mutta vastaus onkin 80 %. Mitä ihmettä?

Teijan puheenvuorosta käy selkeästi ilmi hänen opettamansa asia: ”maailma on parempi paikka, kuin mitä me kuvitellaan.” Tulevaisuuden tutkiminen alkoi Teija Peuralla sattumalta, ”rakkaudesta lajiin”, haluna toimia aktiivisesti hyvän tulevaisuuden eteen. Tulevaisuuden tutkimisessa on kolme lähtökohtaa: 1) Tulevaisuutta ei voi ennustaa 2) Tulevaisuutta ei voi määrätä ennalta 3) tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Tulevaisuus on ajankohtainen aihe jatkuvasti kiihtyvän muutoksen ja kasvavan epävarmuuden pyörteissä.

 

Teija Peuran luento oli lohdullista kuultavaa. Tässäpä ideaa myös opiskelijoille kerrottavaksi: muuttuvan maailman ja nuorten epävarmojen tulevaisuusnäkymien rinnalla on lohduttavaa kuulla, että monilla mittareilla mitattuna elämämme on parempaa, kuin koskaan.

Koulutusohjelman ja rehtorivarjostuksen anti lukion toimintakulttuurin kehittämiseen


Juhlassa puheenvuoron saivat myös Kalle Nieminen, Lahden Lyseon lukion apulaisrehtori, sekä Kimpisen lukion opettaja Hanna Buuri ja Helsingin kielilukion opettaja Marko Särkilahti. Opettajilta kysyttiin, mitä vaikutuksia hankkeella ja koulutuksella on ollut heidän työhönsä. Marko kertoi saaneensa konkreettisia käytännön esimerkkejä ja malleja. Koulutuksen parasta antia oli hänen mielestään myös kiireetön aika kohdata muita koulutukseen osallistujia sekä uuden näkökulman saaminen. Hanna kertoikin esimerkiksi termin ”työelämälähtöinen pedagogiikka” olevan jo itsessään uusi, iso ja vaikeasti lähestyttävä. Koulutuksen kautta aiheeseen sai tukea ja ohjausta ja ennen kaikkea ideoita siitä, miten muualla toimitaan.

 

Kalle Nieminen kertoi rehtorivarjostuksen vaikutuksesta koko lukion toimintaan. Kimpisen lukiolla rehtorivarjostuksen seurauksena Raute Oyj tekee lukion kanssa nyt yhteistyötä. Rehtorivarjostuksen ansiosta yritysmaailman ja lukiomaailma siis kohtasivat ja synnyttivät uutta toimintaa. Kallen mukaan rehtorivarjostus toi mukanaan myös toiminnan kyseenalaistamisen; vaikka lukiossa asiat on totuttu tekemään tietyllä tavalla, voi välillä miettiä, onko se tapa kuitenkaan paras. Kalle päättää puheenvuoronsa toteamalla: ”Tulevaisuus, mitä kohti mennään, on vähintäänkin mielenkiintoinen. On hyvä miettiä, voisiko jotain tehdä paremmin.”

Kallion lukion opiskelijoiden esitys Desamor ja todistustenjako

 

Juhlat pidettiin Kallion lukion Studioteatterissa, joten juhlien yhtenä ohjelmanumerona olikin luontevasti kohtaus opiskelijoiden teatteriproduktiosta Desamor. Teatterin lehtori Annemari Untamala kertoikin, että Kallion lukiossa valmistuu noin kuusi teatteriproduktiota vuosittain.

 

Esityksen jälkeen Spring House Oy:n kouluttajat Kiril Mattila ja Minna Ruotsalainen ojensivat koulutusohjelmaan osallistuneille todistukset. Yhteisten aplodien saattelemana jakauduimme vielä kuuntelemaan koulutusohjelmaan osallistuneiden opettajien käytännön ideoita kentältä. Lyhyessä ajassa oli mahdollista kuulla ne parhaimmat ideat ja konkreettisia esimerkkejä aidosta toiminnasta eri lukioissa.

Kiitos koulutusohjelmaan ja juhlaan osallistuneille! Nyt voimme vain todeta, että: ”Oi jospa oisit ollut mukana!”  Kevään 2019 koulutusohjelmaan on nyt mahdollista ilmoittautua, joten lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiseen pääset tästä.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Kesätekemistä lukiolaisille – töitä tai uusia taitoja

January 14, 2019

1/1
Please reload

Recent Posts