Matkalla tulevaisuuteen

Tulevaisuuspäivä järjestettiin ensimmäistä kertaa Sibelius-lukiossa 18.5.2018. Päivän aikana kuultiin sekä tulevaisuudentutkija Sirkka Heinosen luento sekä peräti 17 alumnin oma uratarina. Päivään osallistui toistasataa Sibelius-lukiolaista, ja päivän aikana he työskentelivät myös ryhmänohjaajien vetämissä tulevaisuustyöpajoissa. Pajoissa visioitiin mm. millaista opiskelu Sibelius-lukiossa mahtaa olla tulevaisuudessa.

 

 

Opiskelijat pitivät päivää pääsääntöisesti onnistuneena ja virkistävänä vaihtoehtona tavalliselle koulupäivälle. Erityisesti Sibelius-lukiosta valmistuneiden alumnien esittelyt saivat kiitosta. Mukana oli esiintyjiä laajasti monelta alalta, kuten kasvatustieteilijä, kulttuurituottaja, UMOn jazz-muusikko, tanssija, lääkäri, teologi, psykologi, armeijan lentäjä, poliisi, TV-draama- ja elokuvatuottaja, musiikkiteknologiayrittäjä ja politiikan ja sosiaalitutkimuksen opiskelija.

 

Opiskelijat antoivat seuraavanlaista palautetta päivästä.

 

”Mielestäni tulevaisuuspäivä oli hyvä idea. Pidin etenkin konsertista ja alumniesittelyistä”.

 

”Kiva kun ei tavallisia tunteja”.

 

”Inspiroiva! Oli ihanaa kuulla ihmisten tarinoita ja saada niistä itsekkin inspiraatiota”!

”Erittäin opettava päivä ja kiinnostavia aiheita”.

 

”Tulevisuus on tärkeä aihe ja varmasti antoi oppilaille uusia ajatuksia maapallon, yksilön ja oman pulevisuuden tutkiskeluun. Kivaa oli myös että ei ollut tunteja”.

 

”Puhujat osasivat kertoa hyödyllisiä ohjeita jatko-opinnoista”.

 

 

Kuva: Mona Moisala, psykologian tohtori, aivotutkija, Helsingin yliopistosta kertoi aivotutkimuksesta nuorten aivojen kannalta. Mukana oli paljon esimerkkejä musiikkimaailmasta.

 

Miten ja mitä sitten Siblius-lukiossa tulevaisuudessa opiskellaan? 

 

”Itseilmaisu musiikin ja taiteen parissa antaa mahdollisuuden vaihteluun jatkuvasti sähköistyvässä oppimisympäristössä. Ergonomian lisääminen luokissa; säädettävät pulpetit ja tuolit, jumppapallot! Sähköisen opiskelun sujuvuuden parantaminen, etäopiskelun lisääntyminen: opiskelijoilta vaaditaan yhä enemmän oma-aloitteisuutta ja itsenäisen työskentelyn hallitsemista. Tämä vaatii horjumatonta motivaatiota ja itsekuria - voiko tätä vaatia teini-ikäiseltä”?

 

”Täysin sähköistynyt oppiminen, opettajan avuksi tai korvaavaksi tekijäksi robotti. Hologrammeja opetuksen apuna”.

 

”Tulee todennäköisesti olemaan enemmän verkkokursseja, kampuskursseja ja korkeakouluyhteistyötä. (Toivottavasti opiskelijoiden kanssa suunniteltuna, että tulee toimivaa.)
Jotain ympäristöön enemmän liittyvää ehkä”.

 

  • ”oppiaineiden rajat ylitetään: rajoja rikkovaa”

  • ”kieliä”

  • ”kestävää kehitystä ja yrittäjyyttä”

  • ”matematiikan opiskelussa 3D -hologrammi –Geogebra”

  • ”virtuaalilaseilla matkustetaan maantiedossa toisten maiden luontoon”

  • ”enemmän projekteja ja yhteistyötä kehittäviä harjoituksia”

  • ”ilmiöviikkoja”

  • ”kemiassa ja fysiikassa enemmän kokeita ja laboratoriotöitä”

  • ”enemmän kirkasvalolamppuja”

  • ”taukojumpat”

  • ”rentoutumisharjoituksia”

 

Vastauksista päätellen tulevaisuuspäivä selvästi aktivoi ja inspiroi opiskelijoita visioimaan tulevaisuutta.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Kesätekemistä lukiolaisille – töitä tai uusia taitoja

January 14, 2019

1/1
Please reload

Recent Posts