Hankkeen koulutusohjelma opettajille ja opinto-ohjaajille käynnistyi

Huhtikuussa alkoi Tunne Työ-hankkeen koulutusohjelma, johon osallistuu vajaa parikymmentä opettajaa ja opinto-ohjaajaa kaikista hankkeen viidestä kaupungista Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Lahdesta ja Lappeenrannasta. Viiden päivän koulutusohjelma toteutetaan yhteistyössä Spring House Oy:n kanssa. Kouluttajina toimivat Minna Ruotsalainen ja Kiril Mattila.

 

 Kaksi koulutuspäivää on järjestetty keväällä ja loput kolme on luvassa syksyllä. Ensimmäisessä koulutuspäivässä 20.4. osallistujat orientoituivat koulutusohjelmaan sekä kuulivat työmarkkinanäkymistä sekä työnantajien tulevaisuuden tarpeista. Toisessa koulutuspäivässä 18.5. pureuduttiin uraohjaukseen ja työelämälähtöiseen pedagogiikkaan. Syksyllä jatketaan hyvien työelämälähtöisten käytäntöjen sekä menetelmien jakamista, pureudutaan verkostoitumiseen, työelämäyhteistyönmalleihin sekä työelämälähtöisen toimintakulttuurin kehittämiseen oppilaitoksessa.

 

Koulutusohjelma on suunniteltu niin, että opettajat ja opinto-ohjaajat itse kokeilevat koulutuksessa erilaisia menetelmiä ja työkaluja. Osallistujat haastetaan opiskelijan asemaan ja mm. oppimaan itse taitoja, joita opiskelijat tarvitsevat. 
 

 

 

Koulutusohjelmassa on käytössä Humapin Real oppimis- ja ajatteluympäristö, jonne on kerätty erilaista materiaalia sekä konkreettisia menetelmiä ja käytäntöjä työelämälähtöisyyden toteuttamiseksi oppilaitoksessa. 

 

Kouluttajien Kiril Mattilan ja Minna Ruotsalaisen kesätervehdys 

 

"Ihan liekeissä" oli erään osallistujan palaute ensimmäisestä koulutuspäivästä ja kuvaa osuvasti myös meidän kouluttajien fiiliksiä; huikea, innostunut porukka, päivät täynnä puheensorinaa, keskusteluja, omien kokemusten jakoa ja paljon naurua. 
 

Aloitimme huhtikuussa 17 opettajan kanssa Tunne Työ - suunnittele ura -hankkeen koulutusohjelman, jonka tarkoituksena on pohtia ja kehittää uudenlaista työelämälähtöistä pedagogiikkaa ja menetelmiä osaksi itse opetustyöhön ja uraohjaukseen. Mukana on niin oppilaanohjaajia kuin eri aineiden opettajiakin hankkeessa mukana olevista lukioista.

 

Työelämälähtöisyys on paljon laajempi asia kuin perinteinen uraohjaus. Kyse on työelämässä tarvittavien taitojen, asenteiden ja tietojen omaksumista oman tekemisen ja oivallusten kautta. Mikä minua kiinnostaa? Missä minä olen hyvä? Mitä olen valmis tekemään sen eteen?

Määritellään yhdessä tavoitteet ja tehdään niiden eteen tiimityötä opettajien ohjatessa prosessia: oppilaista aktiivisia toimijoita, eikä vastaanottajia. Samalla opitaan tärkeitä työelämätaitoja, kuten tiedonhankintaa, tiimityötä, vuorovaikutustaitoja ja vastuunottoa, joita on tärkeä oppia arjessa ja koulussa. Minä osaan ja minulla on annettavaa. Pieniä voittoja oikeaan suuntaan, joskus jopa ilman sen tarkempaa päämäärää. Ja mikä parasta, samalla voi ne omat urasuunnitelmatkin kirkastua tarkemmiksi tai jopa löytyä ihan uusi suunta.

 

Pienet asiat, niistä on onni tehty. Opettajien kanssa olemme pilkkoneet suuret unelmat mataliksi portaiksi, joille on helppo astua. Ja tämä matkammehan jatkuu jälleen syksyllä, innolla jo odotamme jatkoa!

 

Kiitos näistä antoisista kevään koulutuspäivistä ja aurinkoista kesää toivottaen,

 

Kiril Mattila & Minna Ruotsalainen

Kouluttajat

Spring House Oy

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Kesätekemistä lukiolaisille – töitä tai uusia taitoja

January 14, 2019

1/1
Please reload

Recent Posts